قرآن ، نور زندگی من

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

ویژگی های مصحف مناسب حفظ قرآن

دوشنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۲۴ ب.ظ

در ادامه میتونید بخونین که مصحف مناسب حفظ قرآن چه ویژگی هایی داره

 

۱_ خطاط مصحف، عثمان طه باشه

دلیلش دقت در علامت گذاری و زیبایی و چشم نوازی خط هست،در نوشتن کلمات از پیچیدگی زیادی استفاده نشده و تشخیص و صحیح خوانی کلمات راحت است. در این مصحف ها آیه ها در انتهای صفحه تموم میشن و اینجوری نیست که نصف آیه در یه صفحه باشه و نصف دیگه اش صفحه بعد. در این قرآن ها تقریبا همه جزء ها ۲۰ صفحه ای هستن

۲_ صفحه بندی قرآن ۱۵ خطی باشه

قرآن با صفحه بندی پازده خطی و با خطاطی جناب عثمان طه قرآنی هست که استفاده از اون بین حافظان قرآن رایجه و یه جورایی میشه بگیم استاندارده یعنی در مسابقات و کلاس ها از این قرآن استفاده میشه. در تمام طول مدت حفظ از قرآن با صفحه بندی های یکسان استفاده کنید. چون ناخودآگاه جایگاه کلمات در ذهن شما ثبت میشه و این مسئله بعدا در به یاد آوردن کلمات کمکتون میکنه.

۳_ساده باشه

قرآن بدون نقش و نگار برای تزئین باشه تا امکان تمرکز بر روی آیات بیشتر باشه

۴_رنگ زمینه ملایم باشه

مثلا رنگ سفید چشم شما رو خسته میکنه، سعی کنید از رنگ های ملایم مثل کرمی یا آبی آسمانی و... استفاده‌ کنید.

۵_کلمات رنگی در مصحف نباشه

مثلا در بعضی قرآن ها الله رو با قرمز مینویسن، قرآن حفظ نباید کلمات رنگی داشته باشه تا چشم شما خسته نشه.

۶_قطع مناسب

گفته میشه که بهتره قطع قرآن حفظ وزیری باشه تا علائم و کلمات رو به خوبی ببینیم. ولی برای مرور میتونیم از قرآن های کوچک تر استفاده کنیم اگر قرآن حفظ و مرور شما جدا هستن، تاکید میکنم که صفحه بندیشون مثل هم باشه تا حافظه تصویری شما دچار اشکال نشه. زمانی که من کلاس قرآن میرفتم بخاطر حضوری بودن کلاس ها بهمون توصیه کردن که قطع رقعی تهیه کنیم که حمل کردن مصحف آسون تر باشه. عزیزان شما برای انتخاب قطع مختارید، ولی در نظر بگیرید که مصحف خیلی کوچیک نباشه و کلمات رو واضح ببینید.

۷_مصحف ترجمه نداشته باشه

برای شمایی که در حال حفظ قرآن هستین یادگیری ترجمه و مفاهیم قرآن قطعا مهمه اما باید از کتاب جدا استفاده کنین و مصحف حفظ شما نباید ترجمه داشته باشه نه زیر نویس و نه در صفحه مقابل‌.

۰۰/۰۵/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
ریحانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی